DaRi HaTi SeoRaNg aNaK...

iBu..
aKu Mohon maaf..
kerana..
telah buat ibu terasa..

aKu tahu ibu terase..
apabila ku berdiam..
tanpa sepatah kata..

bagi ibu.. aku marahkan dia..
dan terus tak bertegur sapa..

tapi adakah ibu tahu..
ku berduka disebabkan apa..
aku makan hati sendiri dalam berduka..
aku tak berdaya untuk marah padanya..

kerana aku tahu itu ibu...
sanggup membelah perutnya..
ketika dia melahirkanku..

ibu..
aku tiada niat untuk berdendam..
biarpun dari pandangan mata mu..
kau fikir aku seakan memendam..

ibu..
aku berbeza dari anak2 mu yang lain..
aku suka berdiam tanpa kata..
dan makan hati sendiri bila aku terasa..
aku tahu ibu..
bila aku marah aku kan meninggi suara..

tapi ibu tak tahu..
aku sedang mencuba..
menghilangkan sikap yang lama..
kerana itu aku diam tanpa bicara..

kata abang ku
'tak bertegur selama 3 hari berdosa'

tapi bagi diri ku..
aku tak bertegur sape disebabkan aku terluka..
aku takut jika aku terlepas kata..
mengherdik ibu yang tak bermaya..
melahirkan ku tiada bayaran dipinta..

ibu..
aku cuma berdiam..
untuk melupakan apa yang aku rasa..
tidak mahu ibu terasa bila aku bersuara..
dan biar lah perasaan amarah ku berlalu begitu saja..

suatu hari nanti..
bila aku pulang ke desa..
aku akan tersenyum gembira..
tiada luka dijiwa..
dan memori itu..
telah hilang..
entah ku tak pasti ia kemana...

di saat itu..
aku kan menegur ibu..
dengan hati yang penuh keriangan..
tanpa mengungkit keringat lama..


(waaa.. sedey nye bile bace..sape la yang tulis nie..)

6 oRaNg puNya kAta:

mr.ariell said...

waaaa...cedeynya...
ankel rap pun tak tau ibu maafkan ankel rap ke tak..
ankel rap da byk salah ngan ibu..cuma anakmu ini mampu doakan kesejahteraan arwah ibu disana..walau 4 tahun berlalu.ibu tetap dalam ingatan anakmu ini..

Anonymous said...

mintak ampun la kat ibu yaaaa.......
setitis pn air mata dia...
sebesar-besarnya dosa kta ni tw

Sri said...

kalau la hati aku selembut die.

.millalara. said...

sobsobsob....

touching! bnyknya dosa seorg yg bergelar anak..... uwaaaaa~~

.ShazaSulaiman. said...

tsentuh ngat bce entry neh..
isk3x..
nk nges la plak..
='(

Umi Nazrah said...

hargai lah ibu anda selagi dia ada di sisi anda.

pesanan ikhlas khidmat masyarakat ini dibawakan oleh nazra

^_^

Post a Comment